SYN_OPTYK – SALON OPTYCZNY ZAWIERCIE

Listopad, 2016

fullsizerender

Zadbaj o wzrok naturalnie

By on 17 listopada 2016

Dbamy o swoje oczy. Stajemy się coraz bardziej świadomi zagrożeń, jakie mogą spowodować choroby wzroku. Regularnie odwiedzamy okulistę, nosimy okulary przeciwsłoneczne z filtrem, w trakcie pracy przy komputerzestaramy się nie przemęczać wzroku. Nawilżamy oczy kroplami, łykamy suplementy i witaminy poprawiające widzenie… No właśnie. A gdyby tak zamiast kolejnego opakowania witamin w pigułce zastąpić je tymi, które znajdziemy w każdym sklepie warzywnym albo swoim własnym przydomowym ogródku?
Zacznijmy od najważniejszego, czyli LUTEINY. Nasz organizm nie wytwarza tego związku, dlatego tak istotne jest,aby dostarczyć go wraz w pożywieniem. Luteina przeciwdziała szkodliwemu promieniowaniu UV, jest także naturalnym przeciwutleniaczem i neutralizuje wolne rodniki, które mogą zaszkodzić naszym oczom. Szczególnie istotne jest stosowanie jej przez osoby starsze, bowiem ten związek przeciwdziała zwyrodnieniu plamki żółtej, ale tych z nas, którzy spędzają długie godziny przed komputerem, palą papierosy czy zmagają się z nadwagą. Gdzie znajdziemy luteinę? Przede wszystkim w warzywach – jarmuż, dynia, papryka, szpinak albo kapusta włoska – tam należy jej szukać.
Następnie przychodzi kolej na WITAMINY. Twoimi sprzymierzeńcami w walce o zdrowe oczy będą witaminy A, C oraz E. Witamina A zwalcza wolne rodniki, które uszkadzają nasz wzrok i odpowiada za prawidłowe widzenie. Jej niedobór powoduje występowanie tzw. „kurzej ślepoty”, czyli niezdolności widzenia o zmroku. Witamina E zapewnia właściwą strukturę błon biologicznych, chroni witaminę A przed utlenianiem, a także hamuje powstawanie toksycznych substancji, np. złego cholesterolu. Witamina C to także silny antyoksydant – neutralizuje wolne rodniki, przyczynia się do regeneracji rogówki i co najważniejsze – warunkuje tworzenie się kolagenu, który odpowiada za wytrzymałość ścian naczyń krwionośnych w oku.
Panie powinna zainteresować informacja, że witaminy A, E i C określane są mianem „witamin młodości”. Zapobiegają powstawaniu zmarszczek i wygładzają te istniejące. Pobudzają odnowę i regenerację naskórka, napinają i nawilżają skórę. A więc korzyści stosowania ich są podwójne.Gdzie je znajdziemy? Witaminy A oraz E w rybach morskich oraz olejach roślinnych. Źródłem witaminy E jest takżepieczywo razowe, zielona sałata. Nie zapominajmy także o morelach, marchwi oraz dyni – są źródłem beta-karotenu,który ulega przekształceniu w Retinol (inna nazwa Wit. A). Witamina C jest obecna w pietruszce, która dodatkowo usuwa nadmiar wody z organizmu, zielonej kapuście kiszonej, dzikiej róży, żurawinie czy cytrusach.
Nie zapominajmy o MIKROELEMENTACH takich jak: cynk, miedź oraz selen. Obecność cynku jest niezbędna w procesie wytwarzania rodopsyny – związku, który odpowiada za nasze widzenie po zmroku. Miedź i selen także wpływają korzystnie na poprawę naszego wzroku – niszczą wolne rodniki. Miedź ma swój udział w procesie wytwarzania kolagenu i elastyny, poprawia także trwałość ścian krwionośnych w oku. Gdzie ich szukać? Cynk występuje w orzechach, owocach morza, produktach mlecznych, czy nasionach roślin strączkowych. Najwięcej miedzi i selenu znajduje się w zielonych warzywach liściastych, takich jak: szpinak, jarmuż, rukola.
Na koniec warto wspomnieć także o KWASACH TŁUSZCZOWYCH OMEGA-3. Wpływają korzystnie na ukrwienie gałki ocznej oraz działają przeciwzapalnie. Ta wiadomość na pewno ucieszy fanów ryb takich: jak łosoś norweski, makrela czy śledź, ponieważ w nich znajduje się najwięcej dobroczynnych kwasów. (ap) SYN_ OPTYK Zawiercie 🙂